چرا ماهی قرمز کج شنا می کند؟

۱۳۹۹/۵/۱۵

علت بیماری ماهی قرمز:

ماهی قرمز کج شدن ماهی قرمز بیماری


اگر ماهی شما کج و یا برعکس شنا می کند، ممکن است بیماری کیسه ی شنا داشته باشد. یبوست ، بزرگ شدن اندام داخلی و یا عفونت میتواند دلایل متوقف شدن کارکرد کیسه ی شنا باشد. با مراقبت از ماهی قرمز خود می توانید او را به زندگی سالمش برگردانید.
اول به دنبال نشانه های رایج بیماری کیسه ی شنا باشید.
این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه ی شنای ماهی که باعث حفظ تعادل ماهی درون آب می شود ، آسیب ببیند.


نشانه هایی که باید دنبال آن باشید:

ماهی برعکس یا کج در بالای ظرف شناور می ماند.
ماهی مرتبا غرق می شود.
ماهی به صورتی که دمش بالاتر از سرش باشد شنا می کند.
شکم ماهی حالت ورم کرده داشته باشد.

بیماری ماهی

دوم ماهی قرمز ها بیشتر دچار این بیماری می شوند.

به خاطر حالت بدنی که دارند یعنی گرد و بدن کوتاه که باعث می شود اندام آن ها فشرده شود و به کیسه ی شنای آن ها فشار بیاید بنابراین باید بیشتر مراقب ماهی قرمز ها باشید.

سوم فهمیدن این که چه مواردی باعث بیماری کیسه ی شنا می شود
زمانی که اندام کوچک ماهی بزرگ می شود آن ها به کیسه ی شنا فشار وارد می کنند و باعث بد عمل کردن آن می شوند. معده ی ماهی ، روده و کبد به دلیل رژیم غذایی بد در معرض افزایش حجم هستند. هر یک از موارد زیر باعث اختلال در کیسه ی شنا می شود:
بلعیدن هوای زیاد هنکام غذا خوردن باعث افزایش حجم معده می شود.
خوردن غذای کیفیت پایین یا غذا های پفی باعث یبوست می شود.
خوردن غذای بیش از حد باعث ایجاد ذخایر چربی برای کبد می شود.
به وجود آمدن کیست در کلیه و افزایش حچم آن.
تغییر شکل یک عضو داخلی

ماهی قرمز عید

چهارم به دنبال نشانه های عفونت باشید
گاهی اوقات بیماری کیسه ی شنا ، می توتند نشانه ای از عفونت باشد و شما نمی توانید آن ها را با تغییر رژیم غذایی ماهی خود آن را حل کنید. اگر شما فکر می کنید که ماهی شما دجار عفونت شده است باید آن را به صورت جداگانه درمان کنید.
اگر ماهی عفونت داشته باشد علاوه بر سایر علایم اختلال شنا ، لرزش بدن و عدم اشتها نیز مشاهده می شود.
با تمیز کردن مخزن برای کاهش میزان باکتری شروع کنید. در بسیاری از موارد این باکتری ها باعث عفونت می شوند.
اگر نشانه ها همچنان ادامه داشت، به درمان عفونت ماهی با یک آنتی بیوتیک فکر کنید. آنتی بیوتیک ها در فروشگاه های حیوان خانگی به شکل قطره یا غذاهای ماهی موجود می باشد. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل ها را دنبال می کنید تا بیش از حد به ماهی خود دارو ندهید.

درمان بیماری و اختلال در کیسه ی شنا

اول دمای آب داخل مخزن را افزایش دهید. آب سرد عملیات هضم را کند می کند و ممکن است منجر به یبوست شود. در زمانی که ماهی خپد را درمان می کنید دمای آب را بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد نگه دارید تا عملیات هضم سریع تر انجام شود.
دوم به ماهی خود سه روز غذا ندهید. از آن جایی که این بیماری معمولا از طریق مشکلات خوردن پیش می آید، پس سه روز به آن ها غذا ندهید.
وقتی که ماهی زیاد غذا بخورد اندام های داخلی آن ها بزرگ می شود و کیسه ی شنای آن ها ممکن است به خطر بیفتد. با این کار شما اجازه می دهید تا غذای ماهی کاملا هضم شود و اندام های آن ها به سایز اصلی باز گردد.
سه روز غذا نخوردن برای ماهی خطرناک نیست ولی آن را بیش از سه روز ادامه ندهید. در این سه روز به ماهی خود دقت کنید ببینید که نشانه ها از بین رفته اند یا نه ، اگر نه ، باید کار مرحله ی بعد را انجام دهید.
سوم آماده کردن نخود فرنگی پخته شده برای ماهی. نخود فرنگی دارای فیبر زیاد و همچنین چگالی است،به همین دلیل آنها به کاهش مشکلات یبوست ماهی کمک می کنند. یک بسته از نخود های یخ زده را بخرید و آنها را تا زمانیکه نرم می شوند(یا در مایکروویو و یا در اجاق گاز) بپزید.
پوست نخود جدا کنید و کمی نخود را در آب بیاندازید تا ماهی آن را بخورد.ماهی نباید بیش از یک یا دو نخود در روز بخورد.
سعی کنید که نخود را زیاد نپزید ، اگر آن ها زیاد بپزند حالت خمیر مانند می گیرد و از هم می پاشد قبل از اینکه ماهی بتواند آن را بخورد.
چهارم در صورت لزوم با دست به ماهی غذا بدهید. چون چگالی نخود زیاد است غرق می شود و ماهی با مشکل کیسه ی شنا ممکن است به غذا نرسد پس غذا را با دست بگیرید تا ماهی به آن برسد. همچنین شما می توانید سطح آب را کم کنید تا ماهی به نخود برسد.
پنجم به ماهی خود نظارت داشته باشید. بعد از چند روز رژیم غذایی فقط نخود ،هضم غذای ماهی به حالت عادی بر می گردد و ماهی دوباره شروع به شنا کردن می کند و شما می توانید رژیم غذایی عادی ماهی را شروع کنید.
اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشند، ماهی ممکن است یک مشکل غیر قابل درمان داشته باشد، مانند دگرگونی اندام یا آسیب داخلی. چند روز دیگر را به ماهی فرصت بدهید که ببینید آیا علایم اختلال کیسه ی شنا برطرف شده است یا نه.

جلوگیری از اختلال کیسه ی شنا

قبل از غذا دادن به ماهی آن را خیس کنید. غذا ها ممکن است روی آب بمانند و وقتی ماهی بخواهد آن را بخورد هوا وارد شکمش شود و اندام های آن بزرگ شود و به کیسه ی شنای آن فشار بیاید.

منبع:‌https://www.wikihow.com/Fix-Swim-Bladder-Disease-in-Goldfish

..