آیا ماهی می تواند تحت عمل جراحی قرار گیرد؟

۱۴۰۰/۶/۲۲

نجات جان ماهی بسیار دشوار است ، به دلیل اندازه کوچک آن و عدم آگاهی شما از نحوه نجات سریع آن ، و این سوال را ایجاد می کند که آیا ماهی می تواند برای درمان برخی بیماری ها تحت عمل جراحی قرار گیرد ، پاسخ مثبت است.

دامپزشکان ماهی را به دلایلی مشابه که روی گونه های دیگر عمل جراحی انجام می دهند ، همراه با برخی از روشهای منحصر به فرد ماهی ها ، جراحی می کنند.

برخی از آنها برداشتن توده های خارجی و داخلی ، ترمیم پارگی پوست ، برداشتن چشم به شدت آسیب دیده و ترمیم کیسه هوا برای مشکلات شناوری است.

ماهی چگونه تحت عمل جراحی قرار می گیرد

عمل جراحی ابتدا به دادن بیهوشی بستگی دارد تا درد از بین برود و ماهی ثابت بماند. بیهوشی در آب صورت می گیرد و سپس ماهی از آب خارج می شود ، زیرا عمل جراحی در آب مشکل است و می تواند منجر به آلودگی محل جراحی می شود.

برای جراحی های کوتاه مدت که کمتر از پنج دقیقه طول بکشد ، پمپاژ آب روی آبشش ها ضروری نیست و برای جراحی های طولانی تر ، پوست ماهی باید مرطوب نگه داشته شود و آب حاوی داروی بیهوشی روی آبشش ها پمپ می شود تا ماهی اکسیژن دار شده و بیهوش شود.

روشهای جراحی خاص

حذف توده ها:

متداول ترین روش جراحی که روی ماهی انجام می شود ، برداشتن توده ها است.این توده ها ممکن است در خارج از پوست یا داخل آن در حفره شکمی قرار بگیرند.

توده ها ممکن است در اثر عفونت مانند کیست ، کیست انگلی یا تومور ایجاد شوند. از آنجا که پوست ماهی زیاد کش نمی آید ، توده های بزرگ برداشته شده از پوست ممکن است بخیه نخورده و بسته نشوند.

ماهی ها توانایی شگفت انگیزی در درمان لکه های بزرگ پوستی به موقع دارند ، اما ممکن است برای جلوگیری از عفونت محل جراحی و حفظ تعادل نمک به کمک نیاز داشته باشند.

پارگی:

بریدگی یا بریدگی در ماهیانی که در خارج از استخر نگهداری می شوند شایع است ، اگر زخم اخیراً ایجاد شده باشد ، می توان آن را با یک ضد عفونی کننده ملایم درمان کرد و بخیه زد.

اگر زخم قدیمی و آلوده است ، بهتر است آن را به صورت یک زخم باز در محل زخم به تدریج درمان کنید. دامپزشک شما همچنین ممکن است آنتی بیوتیک های سیستمیک را توصیه کند.

سیستم تناسلی:

رایج ترین روش های جراحی در سگ ها و گربه ها مانند عقیم سازی یا عقیم سازی بر روی ماهی ها انجام نمی شود ، اما گاهی اوقات ماهیان ماده زمانی که در شرایط مناسب آکواریوم برای تخمگذاری مناسب نیستند به تخمک گذاری می پردازند.

سپس تخمک ها در شکم می نشینند و ممکن است جذب نشوند و در عوض سفت و احتمالاً عفونی می شوند ، در این مرحله عقیم سازی جراحی به یک روش نجات بخش زندگی تبدیل می شود.

چشم:

بیماریهای چشمی انگلی ، عفونی یا نئوپلاستیک (سرطانی) ممکن است نیاز به برداشتن چشم از طریق جراحی (انوکلئاسیون) داشته باشند و ماهیهای تک چشم به خوبی عمل می کنند ، هرچند که ممکن است از نظر کیفیت خوب نباشند.

کیسه هوا :

ماهی هایی که مشکلات شناوری دارند ممکن است دچار اختلال در کیسه هوا شوند. دامپزشک شما می تواند با انجام اشعه ایکس این موضوع را تشخیص دهد.

پس از جراحی ، ماهی شما احتمالاً علاقه ای به تغذیه فوری نخواهد داشت ، بنابراین روز بعد از عمل به تدریج غذا را دوباره معرفی کرده و غذا را تا زمان بازگشت اشتهای کامل افزایش دهید.

خط بخیه را از نظر علائم التهاب (قرمزی) و عفونت ثانویه با کپک ها کنترل کنید و دستورالعمل های دامپزشک خود را برای درمانهای آنتی بیوتیکی بعد از عمل ، ضد قارچ و ضد انگل دنبال کنید.



..